Billa a Tesco má problém

Zákazníci ju kvôli cenzúre bojkotujú
Podporte slobodu a pridajte sa k skupine nekupujúcej v Bille

Billa na podnet fanatického blogera vylistovala časopis Zem a vek z predaja. Ako prvé prišli pochvalné ohlasy progresívcov. V závese nasledovalli negatívne ohlasy ľudí, teda zákazníkov. Billa teraz ľutuje svoje rozhodnutie. Progresívci schytali tvrdú ranu. Slováci urobili významný krok: sú aktívni a organizujú sa.

Celá kauza sa dá uzavrieť jedinou otázkou: Ak by Billa vylistovala z predaja denník N, denník SME alebo Hríbov .týždeň, reagovali by dnešní kritici rovnako ako dnes? Že Billa je súkromný subjekt a má právo vylistovať čokoľvek? Naozaj by kritici tvrdili toto? Odpoveď znie nie.

Avšak kauza stojí za hlbšiu pozornosť.

Ekonomický lov na alternatívne média

Mainstreamové média a progresívci zistili, že nezávislé média nie je možné zakázať ani zrušiť súdnou cestou. Preto sa snažia o ekonomickú likvidáciu. Vytvorili projekt konspiratori.sk, v ktorom sú zaradené len tie nezávislé média, ktoré majú príjem z inzercie. A vyvíjajú tlak na firmy, aby odmietli inzerovať na weboch z konšpiračného zoznamu. Médiá budú mať nižšie príjmy, nebudú môcť platiť redaktorov a rozširovať svoje činnosti.

Projekt je priamo prepojený na denník SME, denník D a vydavateľstvo Petit Press. Mainstreamové médiá sa pod záštitou ušlachtilých argumentov snažia zlikvidovať konkurenciu, ku ktorej môžu prejsť inzerenti. Je to nekalá obchodná súťaž.

Potvrdilo to aj nedávne rozhodnutie súdu o portáli Parlametné listy, ktorý má byť zo zoznamu konšpirátorov vyradený.

Ďalším symbolickým ekonomickým útokom na nezávislé médiá je vylistovanie časopisu Zem a vek z predaja. Symbolickým, pretože ZaV má nízky počet čitateľov. Skôr ide o rozhodovanie firiem v budúcnosti.

Aby bolo jasné. Zem a vek nečítam. Jeho obsah je prehnaný, prekrútený, robia cherry picking, trpia paranoidným myslením a nasilu konštruujú vzrušujúce teórie. Celkovo alternatívne médiá trpia na paranoju, emotívnosť, neprofesionalitu a absenciu vzdelania. Ale ide o princíp. Dnes Zem a vek. Zajtra iné média a názory. Pozajtra dúhová diktatúra.

Na podnet fanatického blogera

Bloger Jakub Goda sa dňa 9. júna sťažoval na FB stránke Billa, že chcel urobiť poriadny víkendový nákup, ale keď zbadal mesačník Zem a vek na stojane s časopismi, prešla ho chuť na jedlo. Pýta sa, ako môže veriť kvalite ich produktov, keď predávajú konšpiračný časopis plný nezmyslov. Na záver poďakoval za reakciu, ktorú zohľadní pri ďalších nákupoch.

Diplomaticky upozornil reťazec, že vinou zaradenia mesačníka do predaja prichádza o zákazníkov a zisk.

Goda vo voľnom čase publikuje na blogovisku denníka N. Živia ho animácie, vizuálne efekty a reklamné vizuály pre najznámejších slovenských zadávateľov. Preslávil sa infiltrovaním do redakcie Hlavných správ pod falošnou identitou. Zapája sa do kurzov organizovaných americkou ambasádou.

Billa zareagovala o deväť dní. Zľakla sa možnej negatívnej publicity. Vyhlásila, že Zem a vek vylistuje z predaja. Za toto rozhodnutie ju liberáli a progresívci ihneď odmenili množstvom pochvál.

Následne prišla reakcia ľudí – teda zákazníkov s peňaženkami. Začali sa šíriť obvinenia z cenzúre tlače. V komentároch kritizovali Billu a sľubovali, že u nich už nebudú nakupovať. Vlna kritiky nahnevaných Slovákov bola oveľa hlučnejšia ako niekoľko dobre organizovaných bratislavských aktivistov.

Ja osobne som pod reálnym menom písal na info@billa.sk a informoval reťazec, že kvôli vyradeniu časopisu z predaja ich bojkotujem. A hoci som u nich nakupoval len keď som ich mal po ceste, vykompenzujem to niekoľkoročným bojkotom. Do Billi niekoľko rokov nevkročím.

Billa stratila kontrolu nad situáciou. Reťazec rozhodnutie vylistovať Zem a vek oľutoval. Po týždni rezignoval na neustále vysvetľovanie, že vylistovanie údajne bolo obchodné rozhodnutie. Zľakol sa ekonomických strát, výziev na bojkot a vracania vernostných kariet.

Reakcia pána Godu na túto nečakanú peripetiu bola úsmevná. Vyzýval ľudí v skupine #Somtu, aby písali na stránku Billi pochvaľné komentáre, čím by “vyvážili” diskusiu. Cieľom bola umelá zmena vnímania manažmentu k názoru, že Billu v cenzúre podporuje veľa ľudí.

Hospodárske noviny sa pripojili tiež. Petronela Ševčíková komentovala týždeň v médiách s tým, že Billa potrebuje pomoc a mali by sme ju podporiť. Bola to jasná výzva, aby čitatelia písali pochvaľné uznania na stránku Billi.

Kauza už vyšumela. Zostala tvrdá rana pre progresívcov a ťažká hlava manažmentu Billi.

Vylistovanie Zem a veku nebolo obchodné rozhodnutie

Tí, ktorí bránili vylistovanie tvrdili, že ide o slobodné rozhodnutie súkromnej firmy. Toto bol ich najsilnejší argument.

Hovorkyňa Ing. Iveta Kirchnerová komentovala krok spoločnosti tak, že záujem zákazníkov klesá. Redakcia ZaV má ale iné čísla. Reťazec začal predávať mesačník v marci 2014. Porovnanie čísel z mája 2015 až mája 2018 ukazuje nárast predaja o 41,19 percent. Čo znamená, že práve v tomto roku Billa predala najviac kusov.

Reťazec sa zľakol možnej negatívnej publicity progresívcov a mainstreamových médií. Preto ukončil predal mesačníka Zem a vek. Sám Jakub Goda priznal, že ide o koordinovaný nátlak. Na facebooku, kde vyzýval priateľov, aby bombardovali vedenie sťažnosťami.

Po týchto dvoch dôkazoch – po číslach predaja a Godovom priznaní – je jasné, že nešlo o obchodné rozhodnutie.

Áno, Billa si môže predávať čo chce. Ale toto nebolo slobodné rozhodnutie Billi. Billu k tomu dotlačili sfanatizovaní aktivisti. 

Istá forma cenzúry, pre ktorú nemáme vhodné slovo

Druhý častý argument bol, že vylistovanie časopisu nie je cenzúra. A majú pravdu.

Hovoriť o cenzúre dáva druhej strane jednoduchú argumentačnú muníciu. De iure vylistovanie časopisu cenzúra nebola. Billa je súkromná firma, časopis predávať nemusí a jeho vydávanie a distribúciu nijako neobmedzila.

Formálna definícia cenzúry znie: oficiálna kontrola (a príp. následné obmedzenie či zákaz) verejne publikovaných či prezentovaných textov, televíznych a filmových diel, divadelných hier a podobne z morálneho, politického či štátneho hľadiska.

Argumentačnú chybu využili Aktuality a vysvetľovali, prečo nie je cenzúrou, keď Billa zo svojich predajní odstráni Zem a vek. Ústavní právnici, ktorých oslovili, sa pri otázke, či ide o cenzúru, pousmiali. Napríklad súkromné aurolinky rozdávajú troje novín. A teraz budú všetci ostatní kričať, že sú cenzurovaní?

Akurát že vylistovanie časopisu de facto cenzúra je. Lenže je to iná cenzúra, akú poznáme z minulosti. Nedeje sa to, že štát zakáže publikovať nevhodnú knihu. Ale organizovaná skupina občanov vyvíja koordinovaný nátlak na súkromných distribútorov ponúkajúcich pluralitné politické názory.

Táto organizovaná skupina robí cielene akcie voči všetkým médiám, ktoré šíria iné než oficiálne správne názory. Cielene ide po každom médiu s rozdielnými politickými názormi a robí im antikampaň, snaží sa ich vylúčiť z predaja. Znížením predajov ich chce ekonomicky zlikvidovať, resp. zredukovať ich činnosť na marginálnu a zabrániť šíreniu nepohodlných názorov.

Je jasné, že ide o istú formu cenzúry. Nemáme slovo, ktorým by sme toto pomenovali. V minulosti takáto forma represie voči iným názorom neexistovala. Najbližšie slovo so správnym významom je cenzúra. Hoci nie je úplne presné.

Billa to schytala

Výsledok tejto spotrebiteľskej vojny je dôležitý do budúcnosti. Pravdepodobne určí rozhodnutia iných firiem do budúcnosti.

Keďže iné firmy videli, že Billa stratila množstvo zákazníkov, tak sa bez odporu nepodvolia ďalšiemu nátlaku. Ak by bojkot Billi nebol dosť silný a hlučný a ak manažment Billy by vnímal len pochvalné uznania , firmy sa v budúcnosti nátlaku progresívcov ľahko podvolili. Čo by prispelo k ekonomickému zatlačeniu nezávislých médií a obmedzilo šírenie iných než oficiálne správnych názorov.

Dopadlo to tak, ako progresívci nečakali. Prehrali. Billa dostala nakladačku. Je bojkotovaná, veľké počty ľudí vracajú vernostné karty. Na strane víťazov sú nezávislé médiá, nahnevaní Slováci a sloboda slova. Manažment ráta straty.

To je tak. Billa vylistuje z predaja časopis. Rozumný človek vylistuje Billu z nákupného košíka.

Hoci Zem a vek vylistovaný je, dnes si každá súkromná firma dobre rezmyslí, či sa podvolí politickým tlakom a príde o zákazníkov. Pritom Billa sa nevyjadrila, či je stiahnutie časopisu trvalé alebo dočasné. To by bolo hurónskeho smiechu, keby sme Zem a vek o dva mesiace na stojanoch videli.

Krok dopredu

Jeden postreh nakoniec.

Slováci sú čoraz aktívnejší, viac sa organizujú, hája vlastné záujmy. Bombardovali reťazec negatívnymi reakciami, vracali vernostné karty, vyzývali na bojkota. Reťazec dnes ľutuje svoje rozhodnutie. Bolo by toto pred 15-timi rokmi možné?

Bojkot Billi nie je jediný príklad. Slováci dnes odmietajú pracovať za smiešne mzdy, viac sa verejne angažujú a pomaly rozbiehajú odbory, v ktorých sú vyjednávačmi aj mladí ľudia.

Tisíc rokov cudzej nadvlády neprekonáme len tak, za pár rokov. No ide to. Rozhodne sa posúvame. Netreba poľaviť.

Slobodu slova cenzuruje už aj Tesco: stiahlo Zem&Vek 

Po sieti Billa ďalší zahraničný obchodný reťazec pôsobiaci na Slovensku podľahol tlakom neoliberálnych kruhov a sťahuje z predaja mesačník Zem&Vek. Peter Hajdin, spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot a jeden z marketérov, ktorý sa podieľal na predvolebných kampaniach Andreja Kisku, Jána Luntera a dnes Roberta Mistríka, v júni tohto roka adresoval obchodnému reťazcu verejný odkaz, v ktorom napísal, že Tesco predáva časopis, ktorý “šíri konšpiračné teórie, antisemitské postoje a podobné vyslovene spoločensky škodlivé a nebezpečné myšlienky”.

Ako dodal, považuje to “za veľmi zlý signál a nedobrý príklad zo strany takého veľkého predajcu, ako je Tesco”. Na záver Hajdin napísal, že ocení, keď sa reťazec rozhodne podobné médiá stiahnuť z predaja.

Tesco na Hajdinov “príkaz”, ktorý bol pravdepodobne súčasťou scenára dlhodobo vedenej kampane proti nezávislým slovenským médiám, odpovedalo oznámením, že vypracuje audit predávaných printových médií a v prípade, že by niektoré z periodík nespĺňali “interné kritériá vrátane obsahu, akým by mohlo byť podnecovanie verejnosti k nenávisti, neznášanlivosti, či porušovaniu ľudských práv”, vyradia ho z ponuky.

Po troch mesiacoch Tesco sa Tesco napokon odhodlalo k cenzúre slobody prejavu a Zem&Vek zo svojej ponuky vylistovalo. „Akonáhle vydavateľ zašle nášmu distribútorovi nové vydanie, nebude zaradené do našej predajnej siete,“ odpísalo Tesco Hajdinovi, s tým, že „stiahnutie časopisu z predajní sa bude diať v najbližších dňoch. V minulosti už Tesco z ideovo-politických dôvodov stiahlo z predaja aj politicko-spoločenský časopis Extra plus.

“Je už dávno nepriehliadnuteľným faktom, že ideologická nenávisť a zaslepenosť na Slovensku k iným názorom prekračuje všetky doposiaľ predstaviteľné medze. V mene tolerancie a názorovej plurality sme sa už dostali až tak ďaleko, že ideológom nestačí rušenie besied v knižniciach, ale dokonca už pranierujú aj knižnice za to, že ponúkajú Zem&Vek, periodikum riadne zaregistrované Ministerstvom kultúry SR.

Najnovšie bolo pod politickým tlakom prinútené Tesco, aby Zem&Vek vyradili zo svojej ponuky. Ako sa však v praxi ukázalo, podobný krok v súvislosti s vyradením nášho mesačníka zo siete Billa nemalo nijaký vplyv na jeho predajnosť, naopak počet predaných kusov za august 2018 vzrástol.

Náš mimoriadne prenasledovaný časopis je tŕňom v oku politických aj finančných skupín, zakúpiť sa však dá v novinových stánkoch po celom Slovensku. Ideálnym riešením ale naďalej zostáva, ak si nás čitatelia predplatia,” reagoval na aktuálnu situáciu šéfredaktor mesačníka Zem&Vek Tibor Eliot Rostas.